SELAMAT DATANG

Segala Coretan disini..adalah coretan sang hamba yang bergelar manusia..yang tak lari dari kesilapan..andai ada coretan hamba yang tersasar tegurlah diri hamba dengan berhikmah..andai ada coretan ini yang ingin kalian kongsikan..silakan..Tiada Hak Cipta..ia milik semua..copy paste..dibenarkan.. ^^ salam ukhwah..

Tuesday, January 7, 2014

2014:Tahun Ujian

Bismillah..
Aku berlindung dari Syaitan yang direjam..
dan mereka yang zalim..

Alhamdulillah Thumma Alhamdulillah..
pantas waktu berlalu..merasakan baru sahaja menjejak kaki ke alam kampus namun hakikat sudah diberada di tangga akhir perjuangan ilmu "sudah 3 tahun aku berjuang di medan ilmu ini" pantas.sangat pantas.

Surah Al-´Asr [103] : 1-3
[1]. Demi masa.
[2]. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,

[3]. KECUALI orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

mungkin ada yang merasakan saya bergumbira dengan tempoh pengajian  saya yang hampir tamat ini.
namun bagi diri sendiri,keresahan dengan kegelisahan berhadapan dengan jalan cerita selepas itu telah menenggelamkan kegembiran untuk bergraduasi..kerana saya akan berhadapan beberapa situasi pada tahun ini :

- Pada Tahun Ini Saya Akan Tamat Belajar menandakan saya perlu membayar pinjaman pengajian saya PTPTN.Saya antara golongan yang tidak bersetuju dengan PTPTN tapi atas prinsip sebagai seorang muslim sebagai peminjam sudah tentu sewajibnya kita membayar.

-  Selama ini setelah kematian arwah ayah.Yang menyara hidup saya dari awal masuk kampus setiap bulan adalah ayah saya juga.Walaupun dia dah tiada tapi dia masih menyara diri saya dengan Pencen arwah yang dibahagikan sedikit kepada saya sebagai hak anak yang masih belajar dan belum berumur 21..tapi tahun ini 2014 saya bakal cukup 21 dan tamat belajar menandakan saya tidak layak lagi untuk menerima sebarang support.

* mungkin ada yang berkata : Ibu kan ada lagi..? ibu saya tidak berkerja hanya sedikit sebanyak sahaja pendapatan hasil dia mengajar orang memasak selebihnya dari suaminya yakni ayah baru saya yang juga punya anak yang masih bersekolah untuk ditanggung..malu diri untuk menambah beban mereka sedangkan saya sudah besar dewasa.

-Saya masih punya keinginan untuk meneruskan pengajian di peringkat seterusnya namun bagaimana untuk menampung pengajian saya kelak dan saya tidak mahu lagi berhutang.Sungguh sangat-sangat saya inginkan untuk menuntut ilmu lagi tapi mana ada kumpulan yang ingin  mengurniakan saya budak pengajian islam biasa yang tidak genius biasiswa mahupun tajaan.

- Penggerak Tarbiyah kebanyakan yang berkerja bersama adalah mereka yang berada di fasa terakhir pengajian termasuk saya ditambah pula senior dakwah pula ramai sudah beralih medan dan tenaga menjaga medan tarbiyah kampus sangat terhad.sudah lama sebenarnya bertekad untuk terus menjaga tarbiyah di kampus saya sendiri (UNISZA) hingga satu masa nanti saya dapat melihat bercambahnya daun sinar islam dari benih tarbiyah itu maka saya akan mula memikirkan untuk beralih medan..namun saya ingin terus menjaga tarbiyah disini..kerja saya masih terlalu banyak..
tapi..
hingga kini saya masih tidak bertemu jalan terbaik untuk mengekalkan saya di medan ini.Allah.Allah.Allah.

- Sungguh Hidup saya makin jauh makin mencabar..ditambah amanah dakwah tarbiyah yang makin jauh makin memerlukan peneguh belakang yang kuat..seorang tunggal yang dibesarkan atuk dan nenek yang makin berumur dan uzur..abang,kakak dan adik yang wujud tapi hubungan yang jauh..ditambah datangnya saya bukan dari keluarga dakwah membuatkan jiwa lemah bila berhadapan dengan sesetengah cabaran...namun hidup saya rasakan seorang diri..hanya ada ikhwah dan murabbi..
ada waktu saya kuat..ada waktu saya lemah dan bimbang futur..diri juga berhasrat untuk melangkah alam BM pada tahun ini..mencari seorang teman dakwah yang akan sentiasa dibelakang bersama mendokong..
akan tetapi ini hanyalah keperluan terakhir andai keperluan diatas saya telah selesaikan.

dan ada beberapa perkara lagi yang saya ingin capai pada tahun ini..
sepanjang masuk tahun baru ternyata perkara-perkara inilah yang meresahkan jiwa..
resah..


------------------------------------------------------------------------------------
ALLAH BERIKAN DAKU PENAWAR RESAH.

tak ceria untuk beberapa hari hinggalah satu waktu Allah kurnia saya satu penawar yang menyebakkan hati saya..seolah-olah Allah mendengar dan peduli selama ini masalah jiwa dan hati saya..

pada satu malam usrah diadakan bersama ikhwah yang lain dengan seorang naqib.
seperti biasa mentadabbur al-quran menjadi kewajipan dalam semua liqa' dan pada waktu takdir Allah,Naqib saya memilih surah Al-Maidah:11 sebagai tadabbur kali ini. *boleh rujuk terjemahan.

lalu naqib saya membuka Tafsir Ibnu Kathir untuk penjelasan ayat itu diceritakan asbabunuzul ayat itu.Ia menceritakan satu ketika Rasulullah telah dihadiri seorang badwi yang tiba-tiba mengunuskan pedang pada leher Rasulullah..lalu dia bertanya kepada Rasulullah :
"..SIAPA YANG AKAN MELINDUNGI MU.??"
"..Allah.." jawab Rasul.
ditanya lagi soalan yang sama..
"...SIAPA YANG AKAN MELINDUNGI MU..??"
"..Allah.." jawab Rasul..
ia berulang-ulang ditanya dan Rasul tetap menjawab dengan jawapan yang sama berkali-kali dan akhirnya badwi itu ditundukkan hatinya oleh Allah untuk tidak membunuh Rasul..

dikatikan pula pada diri kami oleh sang naqib waktu itu menceritakan bagaimana Allah mengajar kita sebagai hambanya dalam berhadapan dengan waktu getir sebegitu.Pada saat nyawa dihujung tanduk Allah mengajarkan kita "..INGATLAH AKU..INGATLAH AKU..INGATLAH AKU.."
naqib menambah lagi.. "..seperti ada dikalangan kita yang keresahan memikirkan masa depannya..hidupnya..tapi ingatlah ikhwah..kembalilah pada Allah.."

sebak.nanges.basah mata.pada waktu itu.
menyentuh hati saya sedalamnya.pada saat Rasul lehernya punya pedang Allah tidak menghantar malaikat untuk membantunya tapi Allah ajar untuk tetap MENGINGATINYA..
dan pada waktu itu lahirlah satu tekad dalam diri saya..


"..Allah..aku serahkan segala takdir aku kelak kepada mu..rezeki aku..jodoh aku..pekerjaan aku..segala perkara itu hanya kadang-kadang memenatkan jiwa aku..kini tekadnya aku hanya akan berusaha menjadi hamba mu yang terbaik.."

SAYA SERAH PADA ALLAH.
KENANG SAYA DALAM DOA ANDA.
:)

Coretan hati sang hamba..ambil yang jernih..buang yang keruh ^^_V

2 comments:

  1. Salam 'alayk...

    Dik...

    Allah is always be with us.. no matter what & no matter how... yakin hanya pada Dia sahaja letaknya segala penawar. Dalam setiap kebangkitan mahupun kejatuhan kita, tak pernah sedetik pun Allah melupakan kita..

    ReplyDelete
  2. "Sebut nama-Nya.. Dekat dengan-Nya... Pinta pada-Nya... Segala perkara hidup dan cintamu indah pada waktunya.. Takbirkan cinta atas restu-Nya.. atas pilihan-Nya... Serahkan segala urusan cinta dan hidup hanya pada Allah.."

    (Melly Goeslow)

    ReplyDelete