SELAMAT DATANG

Segala Coretan disini..adalah coretan sang hamba yang bergelar manusia..yang tak lari dari kesilapan..andai ada coretan hamba yang tersasar tegurlah diri hamba dengan berhikmah..andai ada coretan ini yang ingin kalian kongsikan..silakan..Tiada Hak Cipta..ia milik semua..copy paste..dibenarkan.. ^^ salam ukhwah..

Thursday, February 7, 2013

Arghhh Pipiku Tembam.!

Arghhhh…Pipiku Tembam..!

Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi pengasih.
Aku berlindungan dengan Syaitan yang direjam..

Berjalan dengan bergaya mengadap cermin..
“…arghhhhh..!! pipiku makin tembam..!!..”
Cuba mencari pose-pose yang tidak menampakkan lemak berlebihan di pipi..
*mengiring ke tepi “..arghhhh..!! perutku ke depan..!!
Hilang keyakinan nak ke kelas..huh..! hati berbisik.. “..AKU MESTI KURUSKAN BADAN..”
Dan ia bertahan selama 56minit 30saat..

Alhamdulillah..yang kalian baca diatas itu hanya intro..
Realiti saya dan anda.. *merah muka.
Bila mengadap pada cermin..yang berlemak dengan cara berlemaknya..yang bergelap dengan cara bergelapnya..yang berjerawat dengan cara berjerawatnya..
Masing-masing akan lahir keluhan di hadapan cermin..
Dengan permulaan ayat.. “..arghhhhh..!!” *ini melampau la sampai tahap ni.
Selepas 56minit 30saat saya berusaha menguruskan badan..lalu terdetik dihati saya..

UNTUK APA SEBENARNYA AKU NAK KURUS..
“..agar aku lebih yakin berjalan dihadapan muslimah solehah..dengan ketegapan jalan ku..tanpa perut mendahului ku..tanpa pipi menutup pandangan ku..” *jujur.

Fikir lagi kali kedua..UNTUK APA..??
“..bukankah yang menyejukkan mata manusia melihat kita..adalah ALLAH..bukankah yang melontarkan perasaan itu..ALLAH..bukan hati-hati manusia milik ALLAH..” *background music lagu Adamu-NajwaLatif

Diri tersenyum dan kembali menambahkan lemak pada minit ke 57..
Hakikatnya sahabat-sahabat..kesukaran untuk kita BERSYUKUR apa yang kita ADA..bila TUJUAN DAN MATLAMAT KITA selain ALLAH..

Contoh :
“..aduh..jerawat naik..malu la aku nak jumpa bidadariku..” tak pernah plak kita dengar..
“..aduh..jerawat naik..malu la aku nak solat mengadap Allah..” huh..!
Tak ada kan..?? sebab kita pun sudah tahu penilaian Allah dimana

Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kalian di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kalian.. Al-Hujuraat: 13.

Nilai balik diri kita..
“..pipi aku tembam..perut aku kedepan..tapi aku sehat je..boleh je nak solat..senang je nak ambil wudhu..boleh je nak cakap..semua boleh..”
Dah tuh..?? dah kalau segala benda yang kita nak bina taqwa kita dengan Allah sudah ada..boleh digunakan BERSYUKURLAH..!!
“..muka aku gelap la..” *muka gelap tak leh semayang ke..?

: ) hakikatnya..kita sudah cukup sempurna disisi Allah..

Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia sebaik-baik kejadian..At-Tin:4

Tapi bila Allah tidak diletakkan tempat tertinggi maka kita akan banyak persoal kenapa itu kenapa ini..
Kerana disisi mata manusia..tiada yang sempurna..!!
“..eh awak..awak..tudung titew lawa tak…” “..hurm..tak masuk la dengan baju awak..”
Hok alorh gitu pula..
“..hurm..tudung aku ni Allah suka tak..” *tutup aurat,tak terlalu menarik perhatian,simple,tak nipis.
“..alhamdulillah..” simple..

Contoh lagi::
Seorang pempuan ambik masa 39 minit 15 saat untuk siap make up ke kelas..
Tapi orang berniqab..seminit je pakai niqab..tak payah fikir nak make up..gigi tak gosok pun tak pe.. * ?-?
Jadi bila kita persoal sesuatu pada diri kita..tanya pada diri kita..
“..ADAKAH INI DEMI KEBAIKAN AKU DENGAN ALLAH..” “..ADAKAH INI DEMI KEBAIKAN URUSAN AKU DENGAN ALLAH..”
Bila kita fikir sedemikian maka dengan mudah kita BERSYUKUR..dan andai ia perlu pada perubahan..
PERUBAHAN LILLAH.. :
“..aku gemok sangat ni..nak lari pun susah..nak baca quran pun nafas pendek…kena kurus ni..mudah untuk aku ibadah..baca quran..”
INI BARU PERUBAHAN LILLAH..!! bukan nak Nampak macho dihadapan bidadari-bidadari dunia.
Kesimpulan :
Segala penilaian dan matlamat kita..jadikan..
ALLAHU GHAYATUNA…!! ^^
“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”
Ibrahim : 7

Sentiasa la kita bersyukur apa yang ada dalam diri…

By :



Afdhal Ismail
(Presiden Budak Tembam cawangan Kota Bharu)
“ BIAR TEMBAM ASAL COMEL DISISI ALLAH “ *moto persatuan.

Coretan hati sang hamba..ambil yang jernih..buang yang keruh ^^_V

No comments:

Post a Comment