SELAMAT DATANG

Segala Coretan disini..adalah coretan sang hamba yang bergelar manusia..yang tak lari dari kesilapan..andai ada coretan hamba yang tersasar tegurlah diri hamba dengan berhikmah..andai ada coretan ini yang ingin kalian kongsikan..silakan..Tiada Hak Cipta..ia milik semua..copy paste..dibenarkan.. ^^ salam ukhwah..

Thursday, September 5, 2013

5 Minit 1 Status

Bismillah..Moga dilindungi Syaitan Yang direjam..

Manusia..
selalunya jarang sekali memikir soal "sebab" dan "punca" dalam menilai sesuatu..
yang dipandang hanyalah apa yang berlaku di hadapan mereka dan tindakan seterusnya..namun itu sudah baik bila tindakan seterusnya difikirkan.. :)

beberapa waktu ni..saya kerap kembali dikaitka sebagai pengguna facebook tegar.. "..mat status.." ..bila bertikam lidah dengan teman-teman(gurau-gurau).. "..nanti kau tulis kat facebook ek..nanti aku LIKE.."
macam-macam lagi ragam..saya dan facebook umpama unsur yang tidak dapat dipisahkan dari mulut-mulut teman saya..

:) saya tak kisah pun..dan mereka juga tidak pernah menyakitkan hati diri..tetap selesa dengan gurau sedimikian..namun seperti muqadimah diatas..tiada pernah pun orang bertanyakan pada saya..
"..kenapa kau update status 5 minit sekali.."..dalam tulisan ini saya ingin berkongsi kisah saya yang sebenarnya..bukan memohon simpati..tapi mungkin membantu untuk mengenali perangai saya.. :)

Bismillah.. Sungguh teman-teman..saya hidup bermulakan seorang ibu dan seorang ayah..dan mereka bercerai tika saya masih dalam keadaan merah+comel :p..ibu saya adalah isteri kedua kepada ayah saya..
dan ketika perceraian itu berlaku..ayah kembali kepada isteri pertamanya yang sudah punya 4 orang anak..dan ibu dinikahi lelaki dari Singapura..dan ketika itu saya diserahkan kepada atuk dan nenak untuk dijaga..ibu ayah bukan tidak sayang tetapi mereka terpaksa dalam situasi tersebut.

dan bermula detik itu sedikit sebanyak wujudlah jarak antara saya dan mereka yang memberi kesan bila diri sudah mula membesar.semakin hari semakin membesar dibawah payungan atuk dan nenek.Disebabkan saya bukan anak yang membesar dengan ibu ayah maka wujudlah satu perasaan malu untuk bermanja dan meluahkan sesuatu kepada ibu dan ayah namun dalam hati tetap sayangkan mereka tapi begitulah terasa sedikit janggal akhirnya membuatkan diri menjadi seorang pendiam seketika.

Bila melangkah dunia sekolah menengah,fikiran sedikit sebanyak makin pantas pusingannya dan makin pelbagai masalah yang menimpa..ketika itulah pelbagai persoalan lahir ..
"..kenapa aku tak dibesarkan mak ayah sendiri.." "..kenapa hidup camni.."
namun persoalan itu semuanya tersimpan di dalam hati..tiada siapa yang tahu..bila terpasang hasrat untuk berkongsi kepada atuk dan nenek..hati terdetik pula memikirkan "..aku hanyalah seorang cucu yang menumpang.."..saya satu-satunya cucu yang dibesarkan atuk dan nenek..sungguh teman-teman..bila mana semua anak atuk nenek berkumpul..sudah tentu kita terasa janggal..ditambah pula ketika itu hanya kita sahaja cucu yang ada..ditambah pula tanpa kehadiran ibu dan ayah yang punya komitmen dengan keluarga yang lebih besar..

dan ia terus tersimpan..dan tersimpan..dan tersimpan..
pelbagai masalah yang menekankan hati saya namun ia tetap lemas disitu..

1. Pernah sekali dituduh atuk nenek mencuri telefon adik tiri saya.
darah daging mana kan tak terasa bila dituduh demikian..masa itu sangatlah muda..tiada kenderaan mahupun apa-apa yang bisa membantu menghilangkan tekanan itu..penawar saya hanya satu..masuk bilik kunci dan menangis atas katil..dan ungkapan ini sahaja yang saya mampu ungkapkan saat sebegini
"..Allah..aku tak ada sapa-sapa dah yang kenal diri aku..aku hanya ada mu Allah..aku tak tahu nak luahkan pada sapa..aku hanya ada mu Allah.."

2. Pernah Gaduh dengan ibu hingga dihalau rumah.
satu waktu esok nak raya masa itu dalam umur form 2-3 mungkin..tika itu diberi tanggungjawab oleh makcik dan pakcik untuk siapkan pinggang mangkuk untuk raya..jadi petang itu berdirilah seorang diri di dapun untuk membersih pinggan mangkuk..tiba-tiba ibu ajak saya untuk temani beliau ke bazaar Ramadhan..
saya katakan pada ibu "..sabar yea mama..nak habiskan ni dulu.." ibu panggil lagi.. saya membalas "..jap mama..sikit lagi.." lalu tiba-tiba ibu marah-marah dan mengungkapkan perkataan yang kasar pada saya..
jiwa saya sangat sensitif bila diungkapkan perkataan kasar menyebabkan saya tak tahan untuk menangis..
saya baling pinggan tuh dalam sink sambil menangis dan kata pada ibu saya "..yeala..yang buruk semua anak yang ini.." saya terus masuk bilik..tiba-tiba atuk masuk ditamparnya saya.. "..kurang ajar mu dengan mak mu..itu mak mu la..keluar dari rumah ni..!!"
teman-teman..esok nak raya teman-teman..ibu saya kerana nak marah dia balik KL terus..saya dihalau rumah..larilah saya sambil menangis..dan tika itu tiada tempat lain hanya surau sekolah menjadi singgahan..berjalan kesana..nak bukak puasa..mujurlah seorang teman datang bawak makanan berbuka..
berbuka la saya seorang diri disitu dan sekali lagi saya hanya mampu ungkapkan..
"..aku hanya ada mu Allah..takdir aku hidup macam ni..tak ada sapa2 tempat untuk aku berkongsi..hanya mu ya Allah.." selepas isyak ..nenek call.. "..balik la afdhal..atuk salah faham tadi.."
lalu saya balik la ke rumah..atuk mintak maaf pada saya..dia sangka saya yang tengking ibu saya dahulu..yang sebenarnya saya ditengking ibu..saya hanya menangis sahaja..dan ibu juga ingat saya malas untuk menemaninya padahal tanggungjawab persediaan hari raya diberikan pada saya.

3. Terasa asing berada di dalam wad ayah sendiri.
sebelum ayah meninggal..berbulan-bulan dia berada di dalam wad..dijaga oleh anak-anak isteri pertamanya..
bila mana saya hadir..saya terasa sungguh asing dan sunyi..waktu saya hadir ke hospital sekitar 8.00 malam hingga 12.00malam.. ayah ada 4 orang anak bersama isteri pertamanya..manakala ibu ada 2 orang anak bersama suami barunya..manakalah saya ditakdirkan tunggal..bagaimana agak perasaannya bila menziarahi ayah sendiri dalam keadaan orang memandang kita begitu asing "..siapa ni.." "..anak pak su yang bongsu ke ni.." saudara mara ayah tidak tahu akan kewujudan saya anak bongsunya..
antara nukilan airmata saya disini boleh lihat link ini..(http://afdhal13.blogspot.com/2011/05/road- usm_31.html)
kepada siapa saya nak ceritakan penderitaan hati ini..luahan hati ini..fikiran hati ini..akhirnya ungkapan yang sama dikeluarkan "...takdir aku sebegini..aku tak tahu nak citer pada sapa Allah..orang tak kan faham..hanya dirimu yang faham aku yang Allah..hidup aku hanya aku dan kau ya Allah.."

akhirnya hingga kini saya mempunyai kesukaran untuk melontarkan idea dan meluahkan sesuatu dalam bentuk percakapan..tika mana arwah abah tenat..Allah takdirkan saya untuk berkenalan dengan blog..
mungkin sedikit penawar kepada keberatan hati menanggung simpanan penderitaan kehidupan..
disitu saya menulis,meluahkan segalanya di blog..segala cerita dan fikiran yang saya ingin berkongsi namun tidak dapat diungkapkan..saya tulis disini..
tika fasa akhir arwah abah atas dunia..saya banyak menulis pasal dia..
dengan harapan kelak dia akan baca nukilan khas saya padanya..
sungguh teman-teman,kerana jarak yang wujud antara saya dan arwah menyebabkan saya :
- Tak pernah ungkap SAYANG ABAH sepanjang dia hidup.
- Tak pernah bagi hadiah/wish awal Birthday dia.
- Sempat jadi imam sekali sahaja pada dia..itu pun tika dia sudah tenat.

saya tulis dalam blog ni..saya nak buat semua tuh..saya nak ayahanda saya faham kenapa saya begini..
tapi saya tak mampu nak ungkapkan..hanya mampu menulis..namun takdir Allah itu lebih hebat..
Dia tak sempat untuk baca semua nukilan saya padanya..Moga Allah sampaikan nukilan itu padanya di syurga. (nukilan yang sangat harap ayahanda sempat baca : http://afdhal13.blogspot.com/search/label/Uhibbuka%20Ya%20Abi..)

bila ayahanda dah tak ada..ia terus sebati dengan diri..segala FIKIRAN dan LUAHAN diri sudah tidak berfungsi di mulut..segalanya berada di jari..sebab itu 5 MINIT 1 STATUS.

:) maafkan saya andai status saya banyak membanjiri wall-wall teman..saya hanya tidak pandai menjadikan mulut sebagai alatnya..maafkan saya..

apa yang saya ceritakan ini..sekadar untuk memberitahu kepada teman-teman..
percayalah..setiap perkara yang berlaku ada sebab dan puncanya..usah ditinggalkan penilaian dari sudut sebab dan faktor dalam perkara yang berlaku dihadapan kita..


perjalanan suka duka kehidupan itu yang mempengaruhi personaliti seseorang..

begitu juga dengan saya..perjalanan kehidupan saya buat saya camni..
buat saya update status 5 minit sekali.. 














Coretan hati sang hamba..ambil yang jernih..buang yang keruh ^^_V

No comments:

Post a Comment